5 tips voor zakelijk succes met een Instagram bedrijfsaccount
Het hebben van een bedrijfsprofiel op Instagram wordt steeds belangrijker. In 2020 zijn Instagramgebruikers in Nederland van 4,9 naar 5,6 miljoen gestegen. Ook het dagelijks gebruik is snel toegenomen: maar liefst 29% ten opzichte van het jaar daarvoor. En waar je klant is, wil jij als bedrijf natuurlijk ook zijn. Daarom gebruiken steeds meer bedrijven een Instagram bedrijfsaccount.
Een bedrijf zonder social media is als een ei zonder zout. Ben jij op zoek naar de perfecte smaakmaker voor jouw bedrijf? Met dit stappenplan maak je optimaal gebruik van jouw zakelijke Instagram account.
De voordelen van een zakelijk Instagram account
Wil je Instagram zakelijk gebruiken? Er zijn talloze voordelen. Denk bijvoorbeeld aan betere vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf bij je doelgroep. Je kunt statistieken bekijken van de prestaties van je berichten. Je kunt rechtstreeks chatten met gebruikers en er zijn opties om je bedrijf of producten op Instagram te promoten. Al deze voordelen zorgen ervoor dat je jouw zichtbaarheid vergroot.
Een bedrijfsprofiel op Instagram aanmaken. Hoe doe je dat?
1: Je kunt Instagram bekijken op je laptop en op je mobiel. De mogelijkheden zijn echter beperkt via een computer. Download de app van Instagram daarom bij voorkeur op je mobiel. Open de app.
2: Kies registreren en meld je aan met je Facebookaccount, je e-mailadres of met je telefoonnummer. Let wel: voor het gebruik van een zakelijk Instagram account heb je een Facebookaccount nodig.
3: Vul de naam in van je bedrijf. Stel een wachtwoord in en voeg je bedrijfslogo of profielfoto toe.
4: Klaar! Als Instagram nieuw voor je is, kijk dan rustig even de app door. Vul zo veel mogelijk informatie in zodat gebruikers makkelijk jouw informatie kunnen lezen.
Je Instagram account omzetten?
Om je bestaande account om te zetten naar een zakelijk Instagram account, kan je naar de drie streepjes rechtsboven in je scherm gaan. Klik daarna op het tandwieltje (Instellingen) onderin. Klik op ‘Account’ en vervolgens op ‘Overschakelen naar een professioneel account’.
Waar met je op letten bij een zakelijk Instagram account? Wij geven tips!
Je gaat Instagram zakelijk gebruiken: je hebt een Instagram bedrijfsprofiel aangemaakt en je bent klaar om volgers te werven. Maar hoe zorg je daarvoor? Wat maakt een profiel goed en aantrekkelijk voor andere gebruikers? Hoe interesseer je het publiek voor jouw bedrijf of product?
Instagram tip 1: Biografie
Houd je biografie overzichtelijk. Omschrijf in korte, heldere zinnen waar jij voor staat. Gebruik emoticons om beter op te vallen en plaats de link naar jouw website in de biografie. Op die manier kan een volger simpelweg klikken, in plaats van zelf de website opzoeken. Als je hashtags in je biografie gebruikt kom je sneller naar voren in zoekopdrachten. Wist je dat er een ‘Contact’ functie is bij jouw zakelijke Instagram account? Als volgers op deze button klikken kunnen ze je mailen, bellen of meer informatie over je bedrijf bekijken.
Instagram tip 2: Content
Bij het plaatsen van content is het belangrijk goed na te denken over de inhoud. Stel jezelf de vraag: welke boodschap wil ik hiermee uitdragen? Het helpt om een planning te maken van tevoren. Geef tips, laat een behind-the-scenes zien of promoot jouw nieuwe product. Plaats regelmatig, in ieder geval elke week, en bekijk jouw statistieken op Instagram om erachter te komen wanneer de meeste mensen reageren op jouw berichten.
Het is belangrijk om beeldmateriaal van goede kwaliteit te gebruiken. Gebruik relevante en veelgebruikte hashtags om engagement te creëren. Laat bovendien jouw huisstijl overal in terug komen. Als je dezelfde stijl in alle foto’s gebruikt zet je een krachtig en herkenbaar thema neer.
Instagram tip 3: Stories
Gebruikers kijken doorgaans meer naar stories dan dat ze door de feed heen scrollen. Een story maken op Instagram kan een tijdrovende activiteit zijn, maar het is zeer belonend. Via verschillende apps en via Facebook business is het mogelijk om je stories in te plannen. Zorg ervoor dat de stories aansluiten bij jouw boodschap en bekijk hoeveel mensen er reageren. Als veel mensen hebben doorgeklikt of gereageerd, waar komt dat door? Als weinig mensen doorklikken of reageren, wat zou daar de reden voor zijn en hoe kan het de volgende keer beter? Stories staan bij iedereen bovenaan de Instagrampagina, je hebt daarom per definitie een toppositie, maak er gebruik van.
Instagram tip 4: Activiteit
De belangrijkste tip: wees actief. Jouw activiteit bepaalt de zichtbaarheid van de pagina en de betrokkenheid van de volgers. Volg andere bedrijfspagina’s en mensen, beloon iemand die op jouw content reageert met een comment of like. Tag personen in foto’s. Repost de foto van iemand die jou vermeldt. Als je actief en responsief bent, zet je het algoritme naar jouw hand en genereer je betrokkenheid onder jouw volgers.
Instagram tip 5: Adverteren
We starten allemaal met 0 volgers. Dus je kunt wel enthousiast allemaal berichten posten, maar je bereikt er nog niemand mee. Het opbouwen van volgers kost tijd. Wil je snel resultaat zien? Plaats een advertentie. Via de advertentieomgeving in Facebook stel je campagnes in voor Instagram. Daarmee bereik je direct je potentiele doelgroep. Is dit voor jou te ingewikkeld of tijdrovend? Je kunt het natuurlijk ook aan ons overlaten.
Meer weten?
Wil je meer tips of informatie? Wil je social media inzetten voor jouw bedrijf, maar dit liever aan een ander overlaten? Wij kunnen je helpen! Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee over de mogelijkheden.