Een verkeersbord langs de weg laat zien hoe hard je mag en een foto of video bij een nieuwsbericht laat direct zien wat er is gebeurd. We komen overal beeld tegen en niet zonder reden, want beeld werkt nu eenmaal beter dan tekst. Maar waarom is visuele content zo belangrijk? En hoe pak je dat aan? Dat leggen we je hier verder uit.
We onthouden beeld
Kortgezegd is visuele content belangrijk, omdat we het sneller begrijpen dan tekst. En hoe cliché het misschien klinkt, uit onderzoek blijkt dat dit wel klopt.
Visuele content verwerken wij zo’n 600.000 keer sneller dan tekst. Daarbij onthouden we 80% van wat we zien, tegenover slechts 20% van wat we lezen.
Visuele content ondersteunt het einddoel
Elke pagina op een website heeft een doel. Dat doel bereik je sneller met de juiste content. Sterke foto’s of video’s geven bezoekers het laatste zetje om over te gaan tot de gewenste actie.
Tevreden klant
Uiteindelijk is de klant het belangrijkst. Wanneer een bezoeker op jouw website iets niet kan vinden, haakt deze af. Door informatie visueel te maken, voorkom je dit. Een simpel telefoon-icoontje en we begrijpen dat we daar een telefoonnummer vinden.
Door visuele content te verwerken in de website, begeleid je bezoekers en voorkom je dat ze lang moeten zoeken en gefrustreerd raken.
Hoe pak je dat aan?
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn, dat je niet zonder visuele content kan. Maar hoe combineer je dit met je tekstuele content en hoe maak je keuzes? Wij hebben vijf tips voor je:
1: Duidelijke doelen
Het is belangrijk om je doelen duidelijk te hebben, zodat je de visuele content hierop aan kunt laten sluiten.
Heb je een webshop? Dan is het waarschijnlijk jouw doel om producten te verkopen. Zorg ervoor dat je aantrekkelijke en duidelijke productfoto’s hebt, zodat de klant weet wat hij of zij kan verwachten.
Wil je je lezers informeren of iets leren? Zorg voor foto’s of een video, waaruit duidelijk wordt wat de lezer moet doen.
Een sfeerfoto heeft in dit geval weinig nut, een informatieve foto des te meer. Op een over ons-pagina kan een sfeerbeeld juist wel, hier wil je de juiste sfeer oproepen en klanten een kijkje in het bedrijf geven.
2: Fotografie of video?
Wanneer je de doelen duidelijk hebt, is het belangrijk om de keuze tussen fotografie of een video te maken. Dit ligt vaak aan het soort product of dienst wat je aanbiedt. Een klant die op zoek is naar een fles wijn, zal een productfoto voldoende vinden en heeft geen behoefte aan een video.
Een consument die overweegt om op jouw camping te komen kamperen, zal behoefte hebben aan meer visuele informatie. Een sfeervideo is dan een betere keuze, eventueel in combinatie met informerende tekst in de video.
3: Dronebeelden
Wanneer je de fotografie of videobeelden naar een hoger niveau wilt tillen, kun je ervoor kiezen om gebruik te maken van dronebeelden. Dronebeelden zijn erg geschikt om bijvoorbeeld een groot gebied in kaart te brengen of duidelijk te maken waar jouw bedrijf gevestigd is.
Let op: je mag alleen zakelijke dronebeelden maken wanneer je gecertificeerd dronepiloot bent en een geregistreerde drone hebt, anders ben je strafbaar.
Het is dan ook verstandig om dronebeelden te laten maken, zodat je zelf geen cursus hoeft te volgen. Ben je op zoek naar een dronepiloot? Bij Bureau Hanze beschikken we daarover.
4: Op zoek naar de balans
Onderzoek toont aan dat we geschreven informatie beter onthouden wanneer er een relevante afbeelding bij staat. We hebben het hier niet over één afbeelding bij een tekst van 500 woorden, maar over een relevante afbeelding bij ongeveer elke honderd woorden. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar een balans tussen visuele en tekstuele content, zodat de bezoekers de afbeeldingen bekijken en de tekst lezen.
5: Schakel een professional in
Voor een foto op je social media kan je natuurlijk zelf de camera erbij pakken. Ook een eenvoudige video zal nog wel gaan. Je wilt echter wel foto’s en video’s van kwaliteit plaatsen. Daarom is het verstandig om voor grote projecten, zoals je website, een professional in te schakelen. Ook wanneer je een dronevideo op wilt nemen, is het slim om hier een gecertificeerde dronepiloot voor in te schakelen.
Aan de slag?
Wil je met visuele content aan de slag om jouw bedrijf of product nog beter voor het voetlicht te brengen? Bureau Hanze helpt je graag verder. Wij helpen je bij het laten uitvoeren van professionele fotografie en zorgen ervoor dat de visuele en tekstuele content in balans zijn. Ook hebben wij een gecertificeerd dronepiloot, die zorgt voor de mooiste beelden vanuit de lucht.
Nog wat verbeterpunten gevonden?
Heb je na het doornemen van deze checklist verbeterpunten op jouw website gevonden? Geen zorgen, deze zijn aan te pakken! Dit kan je natuurlijk zelf doen, maar wij kunnen je hier ook bij helpen. Of je nou een eenvoudigere lay-out, aantrekkelijkere content of een betere vindbaarheid wil, je kunt bij Bureau Hanze terecht. Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden!