Veel ondernemers vinden het lastig om een goede bedrijfsnaam te verzinnen. Dit is een moeilijke keuze, omdat bij het verzinnen van een bedrijfsnaam rationele en emotionele keuzes gemaakt moeten worden. Een bedrijfsnaam kan leuk klinken, maar moet vooral effectief zijn. Hoe kom je nu tot een goede bedrijfsnaam?

Hulp nodig bij bedrijfsnaam bedenken?

Kom je er niet uit? Geen nood. Wij begeleiden ondernemers met het bedenken van een bedrijfsnaam. Of het nu je eerste of zoveelste is. Dat doen we in de interactieve 1-op-1 workshop “Professionele Bedrijfsnaam Bedenken”. Dit zijn een tweetal sessies van ongeveer 2 uur.

Inhoud van de workshop

Wij begeleiden met brainstormen, trechteren en je uiteindelijke keuze. Het uitgangspunt is dat je uiteindelijk zelf de keuze maakt. In deze sessies laten wij je nadenken over relationele, commerciële en praktische onderdelen. Hierdoor heb jij straks een bedrijfsnaam waarmee je jaren vooruit kan.

7 tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam

 

1. Brainstorm
Een bedrijfsnaam bedenk je niet in een uurtje. Dat is een proces en begint met een brainstorm. Dat kan met je partner, vrienden, familie, collega’s of zakelijke relaties. In deze eerste stap zijn er geen foute keuzes. Wees vrij in je denkwijze en schrijf alle bedrijfsnamen op die je aanspreken. Probeer er minimaal 20 op papier te krijgen.

2. Taal
Nadat je circa 20 bedrijfsnamen hebt bedacht, ga je de trechter in. De eerste stap is taal. In welke taal spreek jij je doelgroep aan? Verplaats je in de doelgroep. Een Engelse bedrijfsnaam kan de plank misslaan als je klanten Nederlands zijn. Denk ook na over de aanspreekvorm. Wees authentiek en voorzichtig met humor in je bedrijfsnaam.

3. Eenvoud
Een van de sterkste vormen van reclame is nog steeds mond-tot-mond reclame. Kies daarom voor een eenvoudig en makkelijk te onthouden bedrijfsnaam. Een verhaal achter jouw naam helpt mensen het beter te onthouden. Een eenvoudige naam wordt goed uitgesproken, beter online gevonden en onthouden.

4. Branding
Zorg dat jouw bedrijfsnaam ook iets vertelt over wat je doet. Dat kan een product of dienst zijn. Denk ook na over persoonlijke branding. Doen klanten zaken met jou of ben je ondergeschikt aan jouw product of dienst?

5. Concurrentie
Jouw bedrijfsnaam moet uniek zijn. Zoek daarom uit of jouw bedrijfsnaam nog niet wordt gebruikt door een concurrent. Dit kan eenvoudig via de website van de Kamer van Koophandel (kvk.nl)

6. Domein
Niet alleen de bedrijfsnaam, maar ook de url moet nog niet door een ander bedrijf worden gebruikt. Controleer of het domein (de URL) nog vrij is. Die beschikbaarheid controleer je eenvoudig via deze website: SIDN.

7. Online vindbaarheid (Google)
Is jouw website een kritische succesfactor? Dan is het verstandig om een zoekterm in je bedrijfsnaam te gebruiken waar veel zoekvolume op zit.

Nadat je deze stappen hebt doorlopen ga je een selectie maken van drie bedrijfsnamen, die je een paar dagen op je in laat werken. Leg deze namen gerust voor aan een select groepje mensen die jouw branche kennen. Let op: select groepje mensen, want hoe meer mensen je vraagt, des te meer meningen je krijgt en hoe moeilijker het keuzeproces wordt. Beperk je tot drie ‘adviseurs’. Volg daarbij ook je gevoel. Uiteindelijk is het jouw bedrijf en zal jij het hier de komende jaren mee moeten doen.