We staan aan de vooravond van een grote verandering van Google Search: Search Generative Experience Optimization komt eraan. En dat gaat grote impact hebben op SEO en SEA. En als een zoekmachine als Google een belangrijk kanaal voor je websiteverkeer is, doe je er goed aan om hiervan op de hoogte te zijn.

De komst van Search Generative Experience Optimization – afgekort: SGEO –  gaat de aanpak van contentcreatie en SEO fundamenteel veranderen. Weg van de traditionele manier van zoekwoorden optimaliseren, richting een strategie die volledig is afgestemd op de echte behoeften van jouw doelgroep.

Wat is SGEO?

Maar wat is SGEO nu precies? Het is de al omvattende term voor de ‘nieuwe’ veranderende weergave van de zoekresultaten. Op basis van AI worden antwoorden en suggesties gegeven door de zoekmachine, zonder dat een gebruiker diepgaand hoeft te zoeken. In plaats van door zoekresultaten te scrollen, zal Google een AI-momentopname van informatie genereren en vervolgvragen aanbieden. Deze aanpak is bedoeld om gebruikers te helpen onderwerpen sneller te begrijpen. Daarnaast om nieuwe perspectieven en inzichten te ontdekken en taken gemakkelijker uit te voeren. Hoe dit er precies uit komt te zien, is nog de vraag. Wel wordt er steeds meer duidelijk uit testen die bijvoorbeeld in de Amerikaanse versie van Google te zien zijn.

Een voorbeeld van de toekomst van Google Search

De focus van SGEO

SGEO focust zich op het creëren van een ervaring die antwoord geeft op de diepere vragen van gebruikers. Dit betekent dat je niet langer alleen maar zoekwoorden hoeft te spuien. Je moet nu echt in de beweegreden van jouw doelgroep gaan duiken. Waar zoeken ze naar? Wat willen ze echt weten? Dit is jouw kans om content te maken die niet alleen vindbaar is, maar ook echt waarde biedt voor de gebruiker.

Contentstrategie aanpassen

Een van de belangrijkste aanpassingen moet je maken in je contentstrategie. Want wil je voorop blijven lopen, dan moet je content aan een aantal belangrijke elementen voldoen. Zo moet je content waardevol en informatief zijn. Daarnaast moet het een sterk antwoord bieden op de vragen van een zoeker. Dat betekent dat je direct moet ingaan op de veelgestelde vragen binnen je niche. Ook moet de content geoptimaliseerd zijn voor zowel snelheid als navigatie, zodat gebruikers moeiteloos vinden wat ze nodig hebben.

Als het op content aankomt, wees dan de eerste die nieuwe onderwerpen aansnijdt. Creëer unieke, diepgaande artikelen die jou onderscheiden van de concurrentie. Denk eraan: in een zee van content is het de unieke en doelgerichte informatie die opvalt.

Het gebruik van data om jouw contentstrategie te optimaliseren is crucialer dan ooit. Houd trends in de gaten en gebruik analysetools om te begrijpen hoe jouw doelgroep zoekt en interacteert met jouw content. Zo kun je snel inspelen op veranderende behoeften.

Hier zie je de invloed van AI op de Google Search pagina

Technische inrichting van websites

Techniek was altijd al belangrijk voor de vindbaarheid. Dat zal alleen nog maar toenemen. Zorg ervoor dat jouw website voldoet aan de core web vitals, mobielvriendelijk is en gestructureerde data bevat. Dit is slechts een greep uit de technische factoren die jouw zichtbaarheid in zoekmachines kunnen beïnvloeden en de gebruikerservaring kunnen verbeteren.

Wat betekent dit voor jou?

SGEO biedt jou als bedrijfseigenaar of marketeer een prachtige kans om jouw merk te positioneren als een leider in jouw branche. Door nu de focus te leggen op de ervaring en intentie van jouw doelgroep, zet je de stap naar toekomstbestendige en impactvolle marketing. Daarbij is het belangrijk om de ontwikkelingen in de searchwereld continu in de gaten te blijven houden, want veranderingen zijn dagelijkse kost.

Ben jij klaar om deze nieuwe uitdaging aan te gaan en jouw aanpak van zoekmachineoptimalisatie onder de loep te nemen? Dit is hét moment om actie te ondernemen en jouw contentstrategie te herzien voor het tijdperk van SGEO! Bureau Hanze helpt je hier natuurlijk graag bij.