Als je een 504 error op je website krijgt is dat erg vervelend. De melding geeft aan dat de webpagina die je wilt openen, niet gevonden en geladen kan worden. Maar wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe los je het op? Er zijn verschillende oorzaken van een 504 error. In deze blog werken we de oorzaken uit en leggen we uit hoe je dit probleem het beste kan aanpakken.

504 Error (Gateway Timeout)

Een 504 error (Gateway Timeout) geeft aan dat je website niet geladen kan worden, omdat het laden te lang duurt. Elke keer wanneer je via je browser een website bezoekt, verstuurt je browser een verzoek naar de webserver waar de website wordt gehost. De server verwerkt het verzoek en stuurt de benodigde bestanden (jouw website) terug. Als dat te lang duurt, krijg je een 504 error.

Oorzaken

Er zijn verschillende redenen voor het niet laden van je website. Zo kan het zijn dat de server tijdelijk niet goed werkt, te veel verzoeken moet verwerken of even offline is. Ook het maken van een aanpassing aan de website kan de oorzaak zijn van een 504 error. Deze foutmelding kan tijdelijk zijn. Geef het even de tijd. Na 15 minuten kan het probleem automatisch opgelost zijn.

Onze webspecialisten zijn dagelijks bezig met webtechniek.

Hoe pak je dit probleem aan?

Het is vervelend als je website een 504 error aangeeft. Bezoekers kunnen dan tijdelijk niet meer terecht op je website. Het is daarom belangrijk dat je dit probleem oplost. Voordat jij je websitebeheerder belt is het belangrijk om eerst een aantal dingen uit te sluiten.

Check

Eerst sluit je uit of het probleem wordt veroorzaakt door het internet of door de computer. Dit doe je door een aantal checks te doorlopen.

  • Laadt een andere pagina, bijvoorbeeld www.nu.nl. Laadt deze niet, dan heb je een probleem met je internetverbinding.
  • Laadt de andere pagina wel? Schakel dan de wifi uit en probeer je website met 504 error opnieuw te laden, maar dan via 4G.
  • Laadt de pagina in een andere browser. Werk je met Google Chrome? Open de pagina dan eens in Safari om te kijken of het probleem aan je browser ligt.
  • Laadt de website nog steeds niet? Dan kan je als laatste nog je cache legen. Dit doe je door Command+shift+r (Mac) of Shift+f5 (Windows) in te drukken.

Als je website na deze stappen nog steeds een 504 error geeft, ligt het niet aan je internetverbinding of browser. Het ligt dan aan de website zelf. Ga na of je een verandering hebt doorgevoerd voordat je de error kreeg. Mocht dit het geval zijn, zorg er dan voor dat je de verandering verwijderd uit je website. Grote kans dat je hiermee de error al oplost.

Is de error nog niet opgelost? Dan is er meer aan de hand, neem in dit geval contact op met jouw websitebeheerder. Zorg ervoor dat je tijdens het gesprek doorgevoerde veranderingen en websitegegevens bij de hand hebt, zo kan je websitebeheerder snel helpen.