De crompouce, een combinatie van de klassieke tompouce en de Franse croissant, was in oktober 2023 een hype. De doormidden gesneden croissant met room ertussen, gedoopt in het glazuur van de welbekende tompouce, ging viral op TikTok en Instagram. Met als gevolg dat bij elke bakker en supermarkt het gebakje als hete broodjes over de toonbank ging.

Een goed voorbeeld

HEMA, de meest iconische tompouceverkoper, speelde hier slim op in met een simpel social media bericht. Met dit berichtje bereikte HEMA al snel (gratis) duizenden Nederlanders. Dit bericht ging helemaal viral. Het gevolg? Al die duizenden Nederlanders denken de volgende keer sneller aan de HEMA als ze zin hebben in een tompouce.

HEMA, de meest iconische tompouceverkoper.

Social media marketing

Social media is een toegankelijk marketinginstrument, het is een gratis platform waarop je informatie kan delen over je merk. Maar hoe zet je dit nou op de juiste manier in, zodat jij er op een zo effectieve manier de meeste voordeel uithaalt? Met social media marketing creëer je niet alleen merkbekendheid, je kan ook andere doelen behalen. Maar hoe doe je dat? Hieronder leggen we uit hoe social media werkt en hoe jij het verwerkt in je marketingstrategie.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is simpelweg het gebruiken van social media platformen om je merkbekendheid te vergroten. Wat dat oplevert? Meer (terugkerende) klanten. Je kan verschillende social media platformen gebruiken, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Of ga je voor TikTok, Pinterest of Whatsapp?

Social mediastrategie bepalen

Elk platform is weer anders, met een eigen doelgroep. Ook heeft elk platform zijn eigen manier van content delen. Bij Instagram horen bijvoorbeeld reels, verhalen en berichten, bij TikTok horen TikToks en lives en ga zo maar door. Het is belangrijk om goed na te denken welk kanaal je kiest, omdat elk platform (en elke doelgroep) een andere benadering nodig heeft.

Wie wil je bereiken?

Werk je vooral met ondernemers? Of wil je dat studenten je horen en zien? Stel jouw doelgroep vast en bepaal op basis hiervan jouw social mediakanaal. Zo kan je LinkedIn het beste inzetten om de zakelijke markt of toekomstige werknemers te bereiken, bereik je met Pinterest de echte doe-het-zelvers (voornamelijk vrouwen) en spreek je met TikTok Generation Z aan. Elk social mediakanaal heeft zijn eigen gebruikers.

Doelen stellen

Elk platform vereist een andere manier van benadering. Daarom is het goed om te bedenken wat je doel is voor social media. Wil je je naamsbekendheid vergroten, interactie met klanten of medewerkers werven? Jouw doel bepaalt jouw strategie. Als je jouw doel en doelgroep hebt vastgesteld is het tijd om de kanalen te kiezen die hier het beste op aansluiten.

In de grafiek zie je het aantal Nederlandse gebruikers per social media kanaal.

Verschillende social mediakanalen

In het uitgebreide social medialandschap zie je al snel door de bomen het bos niet meer, dat begrijpen wij heel goed. We lichten de belangrijkste social mediakanalen voor je uit.

Instagram
Instagram is een visueel sociaal netwerk. Er worden voornamelijk foto’s en video’s geplaatst. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Instagram is populair bij de leeftijd van 15 tot 40 jaar en heeft bijna 8 miljoen gebruikers in Nederland.

Facebook
Facebook is een sociaal netwerk waar gebruikers hun interesses kunnen delen en contacten met vrienden kunnen onderhouden. Het platform heeft meer dan 10 miljoen volgers in Nederland, maar de populariteit nam de afgelopen jaren af. Facebook heeft een brede doelgroep, maar wordt vooral gebruikt door de leeftijd van 35 tot 75 jaar oud.

LinkedIn
LinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk. Anders dan Instagram en Facebook, wat je gebruikt voor vermaak, wordt LinkedIn voornamelijk gebruikt om te leren en op zoek te gaan naar werk. Het platform heeft 5,5 miljoen gebruikers en is populair bij 25- tot 49-jarige.

WhatsApp
WhatsApp heeft verreweg de meeste gebruikers van Nederland, ruim 13 miljoen. Je kan dit medium goed inzetten voor direct klantcontact. Het nadeel van WhatsApp is wel dat er snel een reactie terug verwacht wordt. Heb je hier geen tijd voor? Houdt het dan bij e-mail.

YouTube
Op YouTube worden video’s gedeeld. Handig voor een uitleg over een product of het laten zien van een mooi project. Sinds kort kan je op Youtube ook shorts delen (een soort reels, korte video’s). Hiermee gaat het platform Instagram en TikTok achterna. YouTube heeft in Nederland zo’n 10 miljoen gebruikers.

Snapchat
Snapchat is populair onder jongeren. Het platform heeft in Nederland bijna 4 miljoen gebruikers. Het wordt gebruikt voor gesprekken en om foto’s te delen. Berichten en foto’s zijn maar voor korte tijd zichtbaar.

TikTok
Ook TikTok is populair onder jongeren en heeft 4 miljoen Nederlandse gebruikers. Op TikTok worden korte video’s gedeeld. Het platform richt zich op entertainment.

X (voorheen Twitter)
Op het platform X kan je korte berichten delen van maximaal 280 tekens. Het wordt gebruikt voor nieuwsupdates en politieke meningen, de actualiteit. Het platform daalt in populariteit en volgers nemen af, in 2023 heeft X zo’n 3 miljoen gebruikers.

Pinterest
Pinterest is een platform dat functioneert als digitaal prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen pinnen en deze op een van de aangemaakte prikborden bewaren. Het wordt door bijna 5 miljoen Nederlanders gebruikt om inspiratie op te doen.

Let’s go!

Strategie en kanalen bepaalt? Tijd om te starten met jouw social media marketing! Een Bureau Hanze tip: maak elke maand een contentkalender. Aan het begin van de maand bepaal je wat je die maand gaat plaatsen. Om consistent aanwezig te zijn raden we aan minimaal twee keer per week (per platform) een bericht te delen. Je bundelt je ideeën makkelijk in een contentkalender, waar je overzichtelijk per week bepaalt over welke onderwerpen je iets gaat plaatsen. Hierdoor weet je precies wat er nog moet gebeuren. Door er een ochtend per maand voor vrij te maken, heb je de hele maand voorzien van berichten.

Social media adverteren

Een mooi project of een nieuw product/dienst die je wil uitlichten? Op social media kan je voor weinig geld veel mensen bereiken, met social media-advertenties. Je kan hier heel gericht je doelgroep instellen, bijvoorbeeld mannen van 25-35 jaar in de omgeving Zwolle die onlangs zijn verhuisd en geïnteresseerd zijn in renovatie en verbouwingen. Zo bereik je met social media ook mensen die je niet volgen. Social media adverteren levert (juist) in het begin ook veel op, je hebt zo snel meer bereik. Zonder advertentiebudget gaat het langer duren voordat je bereik en volgers krijgt.

Waarom werkt social media marketing?

Social media marketing werkt goed, omdat je beheerder bent van je eigen berichten. Volgers krijgen dus echt een inkijkje in het bedrijf en zijn als eerste op de hoogte van nieuwe producten, diensten of acties. Daarnaast bereik je snel een grote doelgroep. Juist door jezelf te laten zien en jouw authentieke sausje erover heen te gooien, krijgen je volgers die echt in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Het enige nadeel aan social media marketing? Op social media is de concurrentie groot en de aandacht kort. Maak hiervan je kracht en volg jouw strategie: plaats creatieve content met pakkende teksten en versla jouw online concurrenten.

Sneeuwbaleffect

Het is goed om te weten dat vrijwel alle social media gebruik maken van het sneeuwbaleffect. Dat betekent dat het algoritme in de gaten houdt welke berichten als interessant worden gezien (door middel van likes, reacties, kijktijd etc.). Berichten bereiken in eerste instantie maar zo’n 10% tot 20% van je volgers. Heb je een bericht waar veel op wordt gereageerd? Dat is top, want dan merkt het algoritme dat jouw bericht interessant is en laat hij het aan meer mensen zien. Dat is natuurlijk wat jij graag wilt!

Meer weten?

Zit je nu nog naar de bomen te kijken in plaats van het bos? Bel dan eens met onze social mediaspecialisten. We helpen je graag met jouw social media marketing, van het schrijven van berichten tot het uitdenken van een strategie. Zodat jij het bos weer ziet en jouw bedrijf sterk vertegenwoordigd wordt op de juiste social mediakanalen.